Incloem les TIC incloem l'infant

Professionalitat i coherència a l'acte "incloem les TIC incloem l'infant"

“Un dia vam tenir una visió. Aquests infants que vénen cada tarda al Centre Obert i viuen situacions que els fa difícil estudiar i tirar endavant, necessiten els recursos més avançats i apropiats que els poguem oferir”. Amb aquestes paraules Maria Nadeu, directora de la Fundació Salut Alta de Badalona, ha donat la benvinguda a l’acte “Incloem les TIC, incloem l’infant” celebrat al Palau Macaya de Barcelona el dimecres 25 de gener a dos quarts de set de la tarda. L’acte, organitzat des de l’entitat badalonina i el CETEI, ha reunit una trentena de professionals dels àmbits de l’educació i TIC, interessats en compartir l’ús de les noves tecnologies de la informació i comunicació en infants que viuen situacions de vulnerabilitat social.

La primera part de l’acte ha estat una taula rodona presentada i moderada per Miquel Amor, director del CETEI, per exposar coneixements des de tres àmbits diferents. Per una banda, Inés Vicente, coordinadora de projectes de la Fundació Salut Alta, ha iniciat la ponència presentant el projecte “Salta amb les TIC”, una prova pilot duta a terme a la Fundació des del 2013 amb l’objectiu d’introduir les tauletes digitals com a eina per realitzar el reforç educatiu amb els infants de Centre Obert. Aquest projecte partia de la visió que havia tingut l’entitat però per poder-lo dur a terme es va demanar el suport del CETEI i es va plantejar en el marc d’una recerca d’acció participativa per tal de fer-ne un seguiment i valorar-ne els resultats obtinguts després de la implementació. Així doncs, Elena Ojando, membre del grup de recerca PSITIC, ha seguit la presentació exposant el procés concret de la investigació, des de la hipòtesis que plantejava la facilitat d’aprenentatge i millora de les competències lingüística, matemàtica i digital, fins als resultats obtinguts els quals han estat molt més amplis ja que han demostrat que l’ús de tauletes afavoreix la motivació, autonomia, retroalimentació, seguretat i relació-interacció dels infants. Alhora, aquest projecte ha posat sobre la taula algunes conclusions com l’afirmació que el procés ha suposat un aprenentatge compartit tant d’infants com d’educadores; que l’evolució i relació de la dinàmica a l’aula ha estat molt potent; així com la possibilitat d’oferir un reforç escolar més personalitzat.

Entrats ja en l’àmbit de la recerca, Digna Couso, directora del Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica, ha agafat el torn de paraula per emmarcar un projecte com aquest en una perspectiva més àmplia sobre la recerca en educació que es duu a terme en l’àmbit de les TIC i l’exclusió social. A grans trets, ha destacat de manera molt pràctica i entenedora les potencialitats i metodologies per treballar amb les TIC per tal que suposin pràctiques d’èxit en l’activitat diària amb els infants. En concret, ha ressaltat la inversió que cal fer en formació i acompanyament per sobre la inversió tecnològica, així com la importància d’entendre el rol de l’educacdor com a activador que proposa reptes i promou el pensament crític i la reflexió per assegurar l’èxit de l’aprenentatge. En definitiva, ha considerat que “les TIC són una molt bona excusa per repensar la nostra actuació educativa amb els infants”.

La taula rodona ha donat pas a la segona part de l’acte, un torn de debat obert amb el públic per tal de compartir experiències dutes a terme sobre l’ús de les TIC i les aportacions en el desenvolupament personal, així com proposar dubtes en relació a les pràctiques exposades. Han estat força les intervencions expressades, dotant un caràcter participatiu i familiar a l’acte, que sobretot han plantejat interrogants sobre com conjugar actualment el treball dut a terme en l’educació formal i no formal.

Finalment, ja tocades les vuit, Maria Nadeu ha fet la cloenda de l’acte afegint la voluntat que la Fundació Salut Alta té en continuar endavant amb el projecte investigant noves vies de treball que permetin compartir l’experiència realitzada amb les famílies així com inciar una etapa més creativa per obtenir nous resultats.

DOCUMENTACIÓ D’INTERÈS: