Trobada de voluntaris

Acollim la trobada de menors del sector social

Fa pocs dies hem acollit a Barcelona la trobada anual d’educadors i educadores de l’Àrea de menors del Sector Social de Jesuïtes. Una trobada on han participat més de 60 persones d’arreu d’Espanya, totes vinculades a entitats que treballem amb menors i famílies i que ens mou una mateixa vocació de fer un servei des de l’estima i per a la justícia.

Dijous al vespre ja vam començar amb força amb els jocs que ens van preparar les coordinadores d’Amoverse. Com fer que tantes persones desconegudes es coneguessin? El secret: explicant mentides sobre un mateix, tocant-li la panxa al del costat… i assegurant que la trobada s’iniciava de la manera més alegre!

Aquest any ens havíem proposat, des de la comissió organitzadora, reflexionar sobre els nostres principis metodològics en la intervenció que fem amb infants, adolescents i famílies, i quins d’aquests principis tenim més ben assolits o més verds a cada entitat. Vam estar reflexionant sobre aquests 7 àmbits d’intervenció, que ens van proporcionar un resultat ben variat i molt gràfic:

1. Àmbit educatiu / formatiu
  2. Àmbit social / relacional
  3. Àmbit emocional / afectiu / psicològic
  4. Àmbit d’educació en el lleure
  5. Àmbit de salut / hàbits saludables
  6. Àmbit espiritual / d’interioritat
  7. Àmbit de participació / entorn / barri

Entre tots apostem per una intervenció individualitzada, centrada en el menor i la família, donant resposta a les seves necessitats, a través d’un vincle autèntic, fent xarxa amb l’entorn, cuidant l’interior de les persones i també la seva diversitat i dignitat.

Com a reptes, vam constatar que la majoria d’entitats tenim molta feina a fer a l’hora de dur a terme una formació de qualitat i mesurant l’impacte, i també tenim molt de camí per recórrer a nivell de participació, tant a dins com a fora de l’entitat. Algunes de les respostes que donem a aquests reptes ens les van explicar els de Nazaret, la Fundación Hogar de San José, la Fundació Carles Blanch o nosaltres mateixos, amb el projecte Salta amb les TIC i la visita que ens van fer a la Fundació.

A més a més, vam comptar els tres dies amb la presència del Patxi Álvarez de los Mozos, secretari del Secretariat per a la Justícia Social i l’Ecologia de la Companyia de Jesús a Roma, que ens va oferir una perspectiva integral de la missió de la Companyia al món basada en cinc passos: ACOMPANYAR, SERVIR, INVESTIGAR, SENSIBILITZAR I DEFENSAR. Amb el seu missatge ens va instar a les entitats a dedicar esforços més enllà de l’acompanyament i el servei als menors i a les famílies. Ens cal també reflexionar, investigar i sensibilitzar el nostre entorn més proper, i defensar els seus drets davant dels governs, institucions públiques i agents externs.

I com no, vam acabar amb un bon sopar de germanor a Can Frai.

Ens enduem molta feina a fer i molta alegria i força per seguir aprofundint en la nostra missió!